Databáze skal - sektor: Mařenka

státstátČeská republika Česká republika
regionregionPraha a Střední Čechy
oblastoblastStřední Povltaví

Popis: Malá skalní oblast na pravém břehu Vltavy, nedaleko Štěchovické přehrady. Stěna je tvořena metavulkanity, tj. přeměnnými lávami a sopečnými tufy. Jsou to tmavé, středně zrnité, tvrdé horniny a rozpadají se na deskovité a blokovité útvary. Jedná se o značně lámavý terén. Stěny, spadající až ke břehům Vltavy, dosahují výšky až 80 m. Charakter: V horní části mírně lámavá a porostlá skála. Krásné plotnové exponované lezení. Jištění: Klasické často lezené cesty jsou slušně vyskobované, významnější štandy jsou osazeny nýty a borháky. Zcela nezbytná je sada vklíněnců, dále upotřebíte hexcenty, smyčky, výrazně pomůžou frendy, a to především menší velikosti. V lehkých cestách se jistí za stromy a keře. O bezpodmínečné nutnosti helmy není třeba vůbec diskutovat.

Možnosti slanění (vyjma stromy a přírodní útvary), od dolezů cest:
∙ Mařeny třetí dech a vlevo od Krbúškové, přesednutí na plošině ve středu velké deprese (2 x 25m)
∙ Pamětní, přesednutí u nástupového řetězu (30 + 10m)
∙ Komín (vlevo ze Svíčky), přesednutí pod velkým převisem (20 +30m)
∙ Konec marxismu v Čechách, přesednutí na 2. stanovišti Karlovy cesty na vrcholu plotny a na 1. stanovišti (25 + 30 + 15m)
∙ Mařeny 2. dech, přesednutí na stanovištích, (3 x 25m)
∙ Odkaz Velkého Kormidelníka – vpravo, přesednutí na stanovišti ∙ O.K. (2 x 15 + 30m)
∙ Poslední zvonění (bez obav, dobře udělaný svár je pevnější než původní ocel) (35m)
přístup: Autem do obce Krňany. Z Krňan po silnici směr Teletín, cca 300m za vesnicí první odbočka doprava, prudce dolů, po 100m končí asfalt, dále lesní cestou do osady Proudy, horní či dolní cestou v lese až na konec, zde zaparkovat auto, potom podél plotu po štěrkové cestě cca 100m a u druhé chaty, přes její pozemek dolů k strmému žlabu, který vede šikmo do leva dolů přímo pod stěnu.

Scházíte kuloárem od chaty. Po levé straně máte Stěnu šikmých koutů. O kus dál, nyní už jdete spíše po rovině, byste měli stát pod Plotnovým pilířem s plotnami v pravém boku (tedy u takového zarostlého rozchrastu, který je pod nástupem na pilíř. O kus dál dojdete k Černému pilíři. Ten byste měli bez problému identifikovat podle borovice omotané smycemi na jeho vrcholu. Cesta se začíná svažovat k řece. Pokud dojdete do nejnižšího místa, tak jste pod levou částí hlavní stěny a nad vámi je mohutný Komín. Pokud se podívate před sebe, koukáte na nástup Karlovy cesty (... na předskalí se stromem). Doprava po řetězech se dostanete až pod centrální kout masivu (Odkaz Velkého Kormidelníka. Pokud dojdete až na konec řetězů a pěšiny, budete stát pod nástupem O.K. cesty, která začíná šikmo vlevo nahoru podél žebírka, a spára přímo nad vámi je Direttissima.
Přístup k sektoru: Autem do obce Krňany. Z Krňan po silnici směr Teletín, cca 300m za vesnicí první odbočka doprava, prudce dolů, po 100m končí asfalt, dále lesní cestou do osady Proudy, horní či dolní cestou v lese až na konec, zde zaparkovat auto, potom podél plotu po štěrkové cestě cca 100m a u druhé chaty, přes její pozemek dolů k strmému žlabu, který vede šikmo do leva dolů přímo pod stěnu.